Verschillende namen, hetzelfde systeem
Een recruitbot heeft vele benamingen. ATS (Applicant Tracking System) is hier een voorbeeld van. Het wordt ook wel recruitment software genoemd. Of het sollicitantenvolgsysteem, het kandidaatvolgsysteem, of werving & selectie software, of talent acquisition software… Allemaal dezelfde namen voor hetzelfde systeem. Maar wat wordt er nu mee bedoeld?
Wat is een recruitbot?
Het is een software applicatie. Hiermee breng je vacatures en kandidaten samen. Een recruitbot automatiseert en organiseert alle recruitmentactiviteiten en zorgt voor een optimale match tussen vacature en kandidaat. Meer specifiek: met deze software kun je:
- vacatures aanmaken en publiceren
- talent zoeken
- matchen
- volgen
- kandidaten uitnodigen
- kandidaten afwijzen
- e-mailen
- informeren
- en meer..
Voor wie is het?
Een recruitbot werkt goed voor werkgevers én potentiële werknemers. Het optimaliseert het wervingsproces en de kwaliteit van de sollicitanten. Voor de kandidaten zal het de sollicitatie-ervaring zo prettig en effectief mogelijk maken.
Beter wervingsproces, betere kandidaten
Met een goed ATS kan je het wervingsproces optimaliseren. Het zorgt voor een snelle, correcte en overzichtelijke verwerking van gegevens van de werving en aanname. Een goed ATS vergroot de effectiviteit en productiviteit van recruiters. Ze kunnen betere kandidaten aan trekken. Zo kunnen ze betere resultaten behalen. Tegen lagere kosten, doelgerichter, sneller en effectiever.
Betere sollicitatie-ervaring voor de kandidaat
Zoals gezegd, een recruitbot is er niet alleen voor de werkgever. Ook de kandidaat heeft er baat bij. Een goed ATS automatiseert processen en workflows. Zo houden recruiters tijd en energie over om een positive candidate experience op te bouwen. Want veel contactmomenten kunnen automatisch worden ingepland en op maat gemaakt, gepersonaliseerd. Zo stel je de kandidaat centraal! Bij elk contactmoment zal de kandidaat een goed gevoel overhouden. Misschien zelfs bij een afwijzing…
Dat goede gevoel van de kandidaat is van belang voor je werkgeversimago. Maar ook op het imago van je bedrijf… Je kunt het belang hiervan niet onderschatten.
Wat heeft een goede recruitbot?
- Een kandidaten- en talentendatabank
- Toegang tot online kandidaatprofielen
- CV-parsing, het automatisch importeren van CV’s
- Koppeling met een eigen HR-systeem
- Toegang voor meerdere gebruikers
- Mobiele toepasbaarheid voor beheerder en kandidaat
- Rapportagemodule op maat
- Meertaligheid
- Workflowmanagement
- Mogelijkheid om vacatures flexibel te beheren
- Smartmatchingmodule
- Zoekmachineoptimalisatie
- Mogelijkheid om vacatures te plaatsen op eigen website en intranet
- Mogelijkheid om vacatures ook te posten op jobboards en social media
- Correspondentiemogelijkheid
- Tools voor nieuwsbrieven, e-mailings en job alerts
- Tools voor referral
Het allerbelangrijkste is natuurlijk het systeem en de leverancier te kiezen, die bij jouw bedrijf past.
Waar kan ik uit kiezen?
Voor de volledige lijst, kijk dan eens hier. Een hoop opties, welke kies jij?
Hoe kan ik mijn CV ATS-proof maken?
Als je CV bij ontvangst meteen in een database wordt geplaatst, heeft het dan nog wel zin om jezelf te buiten te gaan aan een geweldige opmaak, compleet met kolommen en foto’s? Niemand ziet (in het begin) die opmaak. Alleen de ATS software… Hoe kom je toch door die eerste selectie van de recruitbot?
1. De opmaak van je CV is ondergeschikt. De ATS software haalt alle opmaak eruit en verdeelt de informatie in vier onderdelen: werkervaring, opleiding, contactinformatie en competenties. Deze vier onderdelen moet je zo goed en overzichtelijk mogelijk beschrijven. Haal tabellen en kolommen weg. Het systeem kan er niet mee overweg. Je vergroot de kans dat jouw informatie niet goed doorkomt.
2. Sluit aan bij de steekwoorden die in de vacature worden gebruikt. Bijvoorbeeld opleidingsniveau, functieniveau, kernkwaliteiten, enzovoort. Een recruiter heeft deze termen ook in de ATS software ingevoerd en het systeem zoekt of het de juiste woorden vindt in jouw CV. Zorg er dus voor dat je CV die woorden bevat.
3. Pas in het plaatje. Aan de hand van die overeenkomsten zal de recruiter een rapport ontvangen. Van alle kandidaten die de beste match hebben met de functie. Hoe beter jij in het plaatje past, hoe hoger jij op die lijst komt. En des te meer kans heb je om te worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.